درمان مجدد ریشه دندان؛ چه زمانی عصب کشی مجدد دندان لازم است؟

در موارد نادر، درمان روت کانال ممکن است همان گونه که انتظار می‌رفت، عمل نکند. دندان تحت درمان ممکن است به درستی بهبود نیابد یا بیمار عوارض پس از جراحی را تجربه کند که دندان را به خطر بیندازد. درمان مجدد کانال ریشه شامل برداشتن تاج و مواد بسته بندی قبلی، پاکسازی کانال‌های ریشه و بسته بندی مجدد و تاج‌گذاری مجدد دندان است. به طور خلاصه، جدایی مجدد کانال ریشه، جدا از حذف ساختار، تقریباً مشابه روش اصلی است. میزان موفقیت در درمان مجدد کانال ریشه در حدود 75٪ است.

درمان و درمان مجدد کانال ریشه جایگزین بهتری برای کشیدن دندان برای اکثر افراد است. اگر یک دندان از استخوان، سطح جامد و لثه‌های سالم در زیر آن برخوردار باشد، احتمال نجات آن بسیار بالا است. انتخاب برای درمان مجدد کانال ریشه می‌تواند به مراتب هزینه کمتری نسبت به گزینه‌های دیگر داشته باشد. ایمپلنت‌های دندانی، ساخت پل‌های گسترده و ایجاد دندان‌های مصنوعی خوشایند از هزینه‌های کار با دندان طبیعی بسیار بیشتر است. آن‌ها همچنین به نگهداری نیاز دارند و احساس طبیعی بودن آن‌ها کمتر از یک دندان “واقعی” است.

چرا به درمان مجدد کانال ریشه نیاز است؟ 


اگرچه احتمال جراحی بیشتر برای اندودنتیکس خوشایند نیست، درمان مجدد کانال ریشه بسیار ساده است. به طور کلی، کل درمان را می‌توان در 1-3 بار مراجعه انجام داد.

تعدادی از دلایل عدم موفقیت درمان ریشه کانال وجود دارد، از جمله:

  • مواد پر کننده از تاج ترک خورده نشت می‌کنند.
  • کانال‌های منحنی یا باریک در طی روش اصلی درمان نمی‌شوند.
  • به تعویق انداختن روش‌های ترمیم در مراحل بعدی.
  • پوسیدگی جدید دندان.
  • شکستگی جدید در دندان درمان شده.
  • ورود بزاق به ساختار ترمیمی.
  • ساختارهای پیچیده کانال که شناسایی نشده است.

درمان مجدد کانال ریشه شامل چه مواردی است؟ 


در روز جراحی مجدد، بی‌حس کننده موضعی تجویز می‌شود، مگر اینکه نوع دیگری از بی‌حس کننده انتخاب شده باشد. دندان آسیب دیده با یک سد لاستیکی جدا می‌شود. سد در هنگام درمان از دندان در برابر باکتری و بزاق محافظت می‌کند. مقداری که دندان‌پزشک می‌تواند طی یک قرار ملاقات انجام دهد، به میزان التهاب موجود و پیچیدگی درمان بستگی دارد.

اولین مرحله در درمان مجدد کانال ریشه، دستیابی به دندان داخلی است. اگر یک تاج و پست قرار داده شده باشد، این‌ها برداشته می‌شوند.

بعد، مواد پر کننده و انسدادهایی که کانال‌های ریشه را مسدود می‌کنند برداشته می‌شوند. این حذف با استفاده از یک دستگاه اولتراسونیک انجام می‌شود. مزیت استفاده از این ابزار این است که هر ماده ناخواسته ای توسط لرزش برداشته می‌شود. سپس از ابزارهای ریزی برای پاکسازی و تغییر شکل کانال‌های ریشه استفاده خواهد شد. ممکن است برای اطمینان از تمیز بودن کامل ریشه‌ها، تصویربرداری اشعه ایکس گرفته شود. اگر پیچیده بودن این قسمت از درمان ثابت شود، از مواد بسته بندی دارویی استفاده می‌شود و بقیه مراحل پاکسازی در ویزیت بعدی انجام می‌شود.

وقتی دندان‌پزشک اطمینان یابد که کانال‌های ریشه کاملا تمیز هستند، از گوتاپارکا برای بسته بندی فضای موجود در دندان استفاده می‌شود. این ماده لاستیکی کانال‌ها را آب بندی می‌کند تا از حمله باکتری‌ها جلوگیری کند. در آخر، یک تاج یا پر کننده موقت روی دندان قرار می‌گیرد. در جلسه بعدی، تاج دائمی هم رنگ دیگر دندان‌ها روی دندان قرار می‌گیرد.

چگونه می‌توان فهمید که درمان مجدد بهترین گزینه است و گزینه‌های دیگر چه مواردی می‌تواند باشد؟


در صورت امکان، بهتر است دندان طبیعی خود را نجات دهید. دندان‌هایی که دوباره تحت درمان قرار می‌گیرند می‌توانند سالها، حتی یک عمر، عملکرد خوبی داشته باشند. پیشرفت در فن آوری دائمی است و ممکن است از تکنیک‌های به روز شده برای نجات دندان استفاده شود، که ممکن است در اولین عمل شما در دسترس نباشد. اگر درمان مجدد به روش غیر جراحی گزینه‌ای مناسب نباشد، ممکن است جراحی ریشه در نظر گرفته شود. این روش شامل ایجاد یک برش برای دسترسی به انتهای ریشه (ها) است. جراحی ریشه دندان نیز ممکن است همراه با درمان مجدد یا به عنوان یک روش جایگزین توصیه شود.

تنها گزینه دیگر برای معالجه مجدد یا ریزش دندان در نهایت، کشیدن دندان است. پس از آن باید با کاشت، بریج یا پروتز جزئی قابل جابجایی جایگزین شود تا عملکرد جویدن و زیبایی آن بازیابی شود و از همه مهم تر، جلوگیری از تغییر مکان دندان‌های مجاور در این روش میسر می‌شود. از آنجا که این گزینه‌ها نیاز به جراحی یا روش‌های دندانپزشکی روی دندان‌های سالم مجاور دارند، می‌توانند هزینه بیشتری نسبت به جراحی مجدد و ترمیم دندان طبیعی داشته باشند. اما این یک موضوع برای بحث دیگر است.

چه کسی درمان مجدد کانال ریشه را انجام می‌دهد؟ 


درمان مجدد ریشه یا اندودنتیک می‌تواند پیچیده تر و از نظر فنی چالش برانگیزتر از درمان اولیه باشد، و به طور کلی توسط متخصصان کانال ریشه، “متخصصین ریشه”، دندانپزشکی که آموزش‌های ویژه ای را در زمینه تشخیص و درمان مشکلات کانال ریشه انجام داده‌اند، انجام می‌شود. اکثر اقدامات مدرن ریشه با استفاده از میکروسکوپ انجام می‌شود تا از دقت و ظرافت مناسب و لازم برای اطمینان از موفقیت عمل برخوردار باشید.

بعد از روش درمان مجدد کانال ریشه چه اتفاقی می‌افتد؟ 

شما احتمالاً علاقه دارید بدانید که پس از درمان مجدد کانال ریشه چه اتفاقی می‌افتد. این بخش دستورالعمل‌های مفصلی را به دنبال درمان به شما ارائه می‌دهد، اما در اینجا آنچه را می‌توانید پس از عمل مجدد در کانال ریشه انتظار داشته باشید به صورت خلاصه آورده شده است.

برخی از ناراحتی‌ها طبیعی است 

ترمیم کانال ریشه یک روش جراحی است که در آن بافت مرده یا پوسیده از دندان خارج می‌شود. سپس ناحیه تمیز و درمان می‌شود تا تمام آثار عفونت از بین برود. طبیعی است که به دنبال روش، برخی از حساسیت‌ها ، تورم و ناراحتی را تجربه کنید. این موارد ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد.

بی حسی موضعی که در آغاز درمان به شما داده شده است به طور معمول چندین ساعت بی حسی را ایجاد می‌کند. ممکن است با شروع از بین رفتن اثر بی حسی موضعی، حساسیت و ناراحتی را تجربه کنید. در بیشتر موارد، این موضوع به راحتی با مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن قابل درمان است.

اگر نگران داشتن آستانه کم درد نیستید، گزینه‌های تجویزی را با دندانپزشکان خود در میان بگذارید. اگر درد شما بدتر شود، ممکن است برای رفع عفونت احتمالی، آنتی بیوتیک های تجویزی لازم باشد.

مراقب پر کننده یا تاج موقت دندان خود باشید 

در بعضی موارد، ممکن است مجبور شوید برای قرار دادن ماده پر کننده دائمی یا تاج دائمی دوباره پیش دندان‌پزشک خود برگردید. در چنین مواردی، دندان‌پزشک در ابتدا برای محافظت از دندان شما و جلوگیری از آسیب بیشتر، یک تاج موقت قرار می‌دهد. چه با پر کننده دائمی به خانه بروید و چه با تاج موقت، همیشه بهتر است از جویدن یا نوشیدن مواد غذایی گرم تا زمان از بین رفتن اثر بی حسی خودداری کنید. با انجام این کار از اسیب زدن یا سوزاندن دهان خودتان محافظت می‌کنید. بعد از انجام این روش، برای چند روز خوردن غذاهای نرم را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

در حالی که از تاج موقت استفاده می‌کنید، از غذاهای سفت و چسبنده که می‌توانند باعث ترک خوردن، شکستن یا لق شدن این وسیله محافظ و در معرض آسیب رسیدن دندان آسیب دیده خود شوند، خودداری کنید. هر زمان ممکن است، در طرف دیگر دهان خود را بجوید. می‌توانید مسواک و نخ دندان را به طور معمول تا زمان قرار دادن پر کننده یا تاج نهایی ادامه دهید.

زمان تماس با دندان‌پزشک 

به طور کلی، شما بدون هیچ مشکلی قرار ملاقات بعدی خود را برای پر کردن یا نصب تاج دائمی انجام می‌دهید، اما اگر درد بیشتری داشته باشید، می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. در اسرع وقت با مطب دندان‌پزشک تماس بگیرید تا پزشک بتواند هرگونه مشکل ریشه کانال را درمان کند. اگر تاج موقت شما ترک خورد یا از جای خود خارج شد، باید با پزشک تماس بگیرید.

هزینه درمان مجدد ریشه 


هزینه بستگی به پیچیدگی روند کار و زمان مورد نیاز دارد. دندان‌هایی که دارای چندین کانال هستند، مانند دندان‌های پشت (پرمولر و مولار) به خصوص در صورت وجود کانال‌های اضافی یا غیرمعمول، زمان بیشتری طول می‌کشد تا درمان شوند. همچنین ممکن است لازم باشد مواد ترمیم کننده و پر کننده برای دسترسی مجدد به کانال ریشه برداشته شود. بنابراین، به طور کلی می‌توانید انتظار داشته باشید که هزینه درمان مجدد بیش از درمان اولیه ریشه باشد.

نتیجه نهایی این است که شما باید تمام خطرات، مزایا و گزینه‌های درمان مجدد کانال ریشه را با دندان‌پزشک یا متخصص ریشه دندان بررسی کنید. شما قبلاً در پس انداز دندان خود سرمایه گذاری کرده‌اید. بازدهی برای انتخاب مجدد روش درمانی باید یک دندان طبیعی سالم و سالم باشد که برای سال‌های زیادی کار می‌کند.

سوالات متداول 


آیا برای تکمیل این روش به بیش از یک جلسه درمانی نیاز است؟

بله. برای ترمیم دائمی دندان، استفاده از تاج یا مواد دیگر، دندان، امکان عملکرد کامل آن و محافظت از آن در برابر عفونت یا پوسیدگی در آینده، به بیش از یک جلسه ملاقات نیاز است.

درمان مجدد کانال ریشه چقدر موفق است؟ 

این روش برای بسیاری از بیماران یک روش موفقیت آمیز است. نتایج دائمی ممکن است از طریق درمان مجدد کانال ریشه بدست آید، در حالی که دندان تحت درمان به درستی در طول زندگی بیمار کار می‌کند. همیشه این خطر وجود دارد که روش درمان مجدد ناموفق باشد یا عفونت مجدداً رخ دهد. روش‌های درمان مجدد نسبت به روش‌های اولیه کانال ریشه میزان موفقیت کمتری دارند. اگر یک روش درمان مجدد ناموفق باشد، ممکن است به کشیدن دندان یا جراحی نیاز باشد.

آیا خطرات یا عارضه‌ای در ارتباط با این روش وجود دارد؟

اگرچه درمان مجدد کانال ریشه به عنوان یک روش ایمن در نظر گرفته می‌شود، خطرات و عوارض خاصی در ارتباط با این روش وجود دارد. برخی از این خطرات شامل آسیب به دندان و عفونت‌های مکرر است. بیماران می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های قبل و بعد از عمل، و با انتخاب یک متخصص اندودنتیکس مناسب این خطرات را به حداقل برسانند.

برای مشاوره کامل تر و ارزیابی اولیه دندان های خود با ما در ارتباط باشید.
02126110052

دکتر حسین طباطبایی

متخصص درمان ریشه
استاد دانشگاه Boston
25 سال سابقه دندانپزشکی
در New York - آمریکا