مسکن دندان درد | بهترین دارو برای تسکین فوری درد دندان چیست؟

ابتلا به دندان درد می‌تواند باعث مشکلات بسیاری از جمله اختلالات خواب شود. در این مواقع اولین راه حل افراد استفاده از مسکن است.  به خاطر داشته باشید که مسکن‌ها را طبق دستورالعمل روی بسته آن‌ها استفاده کنید. مصرف بیش از دوز توصیه شده ممکن است باعث ایجاد عوارض شود. مسکن برای دندان درد فقط برای تسکین درد استفاده می‌شود و راه‌حل دائمی برای درمان عارضه‌های دندان نیست.

انواع مسکن دندان‌ درد 


قرص‌ها و داروهای درمان دندان درد ابزارهای موثری در کاهش درد و عدم راحتی دندانی هستند. این داروها معمولاً شامل مسکن‌ها و یا داروهای ضد التهابی می‌شوند که به کاهش التهابات و درد دندان کمک می‌کنند. همچنین، دندان‌پزشکان ممکن است داروهای مخصوصی برای درمان عفونت‌ها یا ترمیم دندان‌ها از طریق نسخه تجویز کنند. مصرف دقیق و به دستور دندان‌پزشک بسیار مهم است تا مشکلات بیشتری ایجاد نشود.


استامینوفن یا پاراستامول

به طور کلی پزشکان این مسکن را برای سردردهای جزئی، دردهای عضلانی، کمردرد، تب و دندان درد تجویز می‌کنند. این مسکن به جای کاهش التهاب، با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی به مغز، مانع از انتقال درد می‌شود. معمولاً برای بیمارانی استفاده می‌شود که به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) حساسیت دارند و نمی‌توانند آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنند. با این حال، استفاده بیش از حد از پاراستامول می‌تواند منجر به آسیب کبدی شود، به خصوص زمانی که با سایر مسکن‌ها ترکیب شود. به همین دلیل است که اگر بیماری شدید کبدی دارید، نباید استامینوفن مصرف کنید.

ناپروکسن

ناپروکسن یکی دیگر از NSAIDها است که تورم را کاهش داده و تا حدی به کاهش درد کمک می‌کند. در اصل، با کاهش هورمون‌هایی که باعث التهاب در بدن می‌شوند، عمل می‌کند. معمولاً پزشکان ناپروکسن را برای تورم مرتبط با دردهای قاعدگی، بورسیت، نقرس، آرتریت، تاندونیت یا اسپوندیلیت آنکیلوزان تجویز می‌کنند. این دارو می‌تواند تا حدودی روی درد دندان نیز موثر باشد. توجه داشته باشید، اگر سابقه واکنش آلرژیک به آسپرین یا سایر NSAIDها دارید، نباید از ناپروکسن استفاده کنید؛ و نیز نباید در دوزهای بالاتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف کنید، زیرا می‌تواند خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.

کدامول

این دارو، مخلوطی از پاراستامول و کدئین فسفات است که پزشکان برای تسکین درد کوتاه مدت تجویز می‌کنند. این دارو در دوزهای مختلف وجود دارد و مانند استامینوفن عمل می‌کند. تولید پروستاگلاندین‌ها (گیرنده‌های درد در مغز) را کاهش می‌دهد در حالی که کدئین فسفات از عملکرد اندورفین تولید شده در نخاع و مغز برای کاهش درد تقلید می‌کند. برخی از عوارض جانبی رایج کدامول می‌تواند شامل یبوست، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه و خواب آلودگی باشد. توجه داشته باشید که اگر به کدئین یا پاراستامول حساسیت دارید یا اگر دچار افسردگی تنفسی، آسم یا نارسایی کبد هستید، نباید کدامول مصرف کنید.

دیکلوفناک

پزشکان اغلب از دیکلوفناک برای درمان دردهای خفیف تا متوسط استفاده می‌کنند. این دارو نیز یکی دیگر از داروهای ضدالتهابی است که موادی که باعث درد و التهاب در بدن می‌شوند را کاهش داده و از ایبوپروفن قوی‌تر است. پزشکان معمولاً این دارو را برای درمان علائم آرتریت، دردهای قاعدگی یا سردردهای میگرنی تجویز می‌کنند. عوارض جانبی شایع می‌تواند شامل سوء هاضمه، اسهال، سردرد، خواب آلودگی، گرفتگی بینی یا افزایش فشار خون باشد. دیکلوفناک همچنین می‌تواند خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد و باعث خونریزی معده یا روده شود. به خاطر داشته باشید که اگر فشار خون بالا، بیماری قلبی، سابقه زخم معده یا خونریزی، آسم و بیماری کبدی یا کلیوی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

ایبوپروفن

بسیاری این دارو را بهترین مسکن بدون نسخه برای درد دندان می‌دانند. این دارو یکی دیگر از NSAIDها است که به طور کلی به خوبی توسط بدن تحمل می‌شود و تنها باعث ایجاد ناراحتی‌های گوارشی در تعداد کمی از بیماران می‌شود. همچنین، ایبوپروفن اغلب علاوه بر پاراستامول، برای تسکین درد شدیدتر و افزودن ضد التهاب استفاده می‌شود. با این حال، اگر مبتلا به آسم هستید، نباید از ایبوپروفن استفاده کنید و بروشور عوارض مصرف دارو را بخوانید.

آسپرین یا سالیسیلیک اسید

این دارو یکی از شناخته شده ترین و پرمصرف ترین مسکن‌ها در جهان است. در واقع، این اولین داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) کشف شده است. تب را کاهش می‌دهد و به عنوان یک ضدالتهاب عمل می‌کند. همچنین لخته شدن خون را کاهش می‌دهد، به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان آن را برای جلوگیری از سکته مغزی و حملات قلبی تجویز می‌کنند. همچنین، آسپرین مسکن خوبی برای استفاده در صورت افتادن دندان یا کشیدن آن توسط دندانپزشک نیست. آسپرین برای بیمارانی که به داروهای NSAID حساسیت دارند، زیر 16 سال یا مبتلا به آسم یا فشار خون کنترل نشده‌اند توصیه نمی‌شود. برخی از عوارض جانبی این دارو می‌تواند شامل تحریک معده، سوء هاضمه یا حالت تهوع باشد.

سوالات متداول


در مورد دندان درد چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که:

  • بیش از ۱ یا ۲ روز است که دندان درد دارید.
  • دندان درد شما شدید است.
  • با باز کردن دهان خود تب، گوش درد یا درد دارید.

آیا آموکسی سیلین درد دندان را متوقف می‌کند؟

آموکسی سیلین یکی از اولین آنتی بیوتیک‌هایی است که برای درمان عفونت دندان توصیه می‌شود. نشان داده شده است که این دارو به طور گسترد‌ه‌ای موثر است و در مقایسه با سایر داروها، عوارض جانبی گوارشی کمتری دارد. به طور کلی، آنتی بیوتیک‌ها به صورت مستقیم درد را تسکین نمی‌دهند، اما ممکن است با از بین رفتن عفونت توسط آنتی بیوتیک، درد کاهش یابد.

چگونه می‌توان از دندان درد پیشگیری کرد؟

از آنجایی که بیشتر دندان دردها نتیجه پوسیدگی دندان هستند، رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند از دندان درد جلوگیری کند. اقدامات خوب بهداشت دهان شامل مسواک زدن منظم با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن یک بار در روز، شستشوی یک یا دو بار در روز با دهانشویه ضد عفونی کننده و دو بار در سال مراجعه به دندانپزشک برای جرمگیری حرفه‌ای است. علاوه بر این اقدامات، غذاهای کم قند بخورید و از دندانپزشک خود در مورد سیلانت‌ها و کاربردهای فلوراید بپرسید.

چرا دندان درد در شب بیشتر می‌شود؟

دلیل اصلی درد دندان در شب، وضعیت خواب است. دراز کشیدن باعث هجوم خون بیشتر به سر می‌شود و فشار بیشتری را به نواحی حساس مانند دهان وارد می‌کند. همچنین، ما آنقدر در طول روز احساس فشار و درد نمی‌کنیم، زیرا بیشتر در حالت ایستاده یا نشسته هستیم.

آیا آبسه دندان خود به خود از بین می‌رود؟

آبسه دندانی اغلب (ولی نه همیشه) دردناک است. در هر صورت، این عارضه باید توسط دندانپزشک بررسی شود. دریافت درمان مناسب در اسرع وقت بسیار مهم است، زیرا آبسه به خودی خود از بین نمی‌رود و گاهی اوقات می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرده و شما را بیمار کند.

آیا دندان می‌تواند بدون ایجاد درد آبسه کند؟

در برخی موارد، آبسه دندان هیچ دردی ایجاد نمی‌کند یا درد از نظر فراوانی و شدت متفاوت است. گاهی اوقات با عفونت پری اپیکال، عفونت داخل دندان از طریق ریشه دندان به لثه وارد شده و حبابی (آبسه) روی لثه ایجاد می‌کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *