جرم و پلاک دندان چیست؟ و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟

جرم یا پلاک یک لایه تشکیل شده بر روی دندان است که با گذشت زمان سفت می‌شود. لایه تشکیل شده بر روی دندان‌ها در این حالت معمولاً به رنگ مایل به زرد است. این لایه از نمک‌های معدنی، مواد غذایی، و سایر ذرات باقیمانده در دهان تشکیل شده و با گذشت زمان به تدریج بر روی دندان ایجاد گردیده و محکم می‌شود.

جرم دندان با مسواک زدن پاک نمی‌شود. همچنین جرم و پلاک سطح زبر دارد و این شرایط باعث می‌شود ذرات و مواد غذایی بیشتر به آن جذب شود. به این ترتیب یک چرخه نامناسب در دهان تشکیل می‌شود که با افزایش جرم و پلاک ایجاد شده بر روی دندان‌ها همراه است. هنگامی که جرم دندان باعث از بین رفتن مواد معدنی و مینای دندان شود، پاک کردن آن از روی دندان سخت‌تر از پلاک خواهد بود.

در کلینیک دندانپزشکی Tehran Smile، متخصصان ما از روش‌های حرفه‌ای تمیز کردن و جرم‌گیری دندان استفاده می‌نمایند که در این روش‌ها از تکنولوژی پاشیدن آب با فشار برای راحتی بیشتر بیمار و پاک کردن موثرتر جرم و پلاک از روی دندان استفاده می‌گردد. به این ترتیب با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید، امکان جرم‌گیری دقیق‌تر و موثرتر دندان‌ها در زمان کوتاه‌تر در مقایسه با روش‌های جرم‌گیری سنتی فراهم می‌شود.

دستگاه‌های مورد استفاده به این منظور همچنین به صورتی طراحی شده‌اند که کاملاً استریل باشند و این مسئله یکی از نکاتی است که متخصصین این کلینیک بر روی آن تاکید خاص دارند. در حقیقت متخصصان ما از این طریق می‌توانند جرم و پلاک تشکیل شده بر روی دندان‌ها را پاک کرده و دندان‌ها را تمیز نمایند.

در ادامه لازم است بیمار سالی یک بار برای پاک کردن جرم ایجاد شده بر روی دندان‌ها به مطب دندان‌پزشک مراجعه کند. توجه داشته باشید حتی ایجاد مقادیر کم جرم و پلاک بر روی دندان نیز می‌تواند برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها خطرناک و مضر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی جلسه ملاقات با متخصصان این مرکز لطفاً از طریق شماره تلفن های  26110053 021 و 26110052 021 با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

انواع مختلف جرم دندان


جرم دندان دو نوع مختلف به شرح زیر دارد:

سوپراژینژیوال (بالای لثه‌ای): این نوع جرم بر روی سطح بالای لثه دندان‌ها ایجاد شده و برای فرد قابل مشاهده می‌باشد.

 سابژینژیوال (زیر لثه‌ای): جرمی است که در حفره‌های بین دندان‌ها و لثه‌ها (پاکت) ایجاد می‌شود. این نوع جرم برای سلامت دهان و دندان خطرناک‌تر است و در عمل رشد سریع‌تر پلاک را برای فرد به همراه دارد.

چه عواملی باعث ایجاد جرم بر روی دندان‌ها می‌شود؟

هنگامی که پلاک به مقدار زیاد بر روی دندان‌ها تشکیل شود، به تدریج این پلاک‌ها سفت شده و تبدیل به جرم می‌شوند. به خاطر اینکه جرم به سختی به مینای دندان می‌چسبد، پاک کردن آن از روی دندان فقط از طریق روش‌های حرفه‌ای دندانپزشکی امکان‌پذیر می‌باشد.

علاوه بر این، برخی عادت‌های نامناسب می‌تواند باعث تشکیل جرم بر روی دندان‌ها شود. این عادت‌ها شامل سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، مصرف برخی از انواع داروهای خوراکی و سایر موارد مانند آن است.

عوارض تشکیل جرم بر روی دندان‌ها

بیماری پریودنتال یک بیماری خاص است که با ایجاد مشکل برای بافت‌های نگه‌دارنده دندان‌ها در دهان و نیز بافت لثه ارتباط دارد. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن نتواند به خوبی باکتری‌ها و سم‌های ایجاد شده در دهان را پاک نماید. در صورتی که پلاک به خوبی پاک نشود، به تدریج می‌تواند متراکم و سفت شده و باعث تشکیل جرم بر روی دندان‌ها شود.

جرم دندان با گذشت زمان‌بر روی دندان محکم شده و به رنگ مایل به زرد بر روی دندان قابل مشاهده خواهد بود. جرم دندان همچنین می‌تواند سطح لثه را نیز بپوشاند. به این ترتیب پلاک ایجاد شده بر روی لثه با روش‌های عادی قابل پاک کردن نیست. پلاک زیر خط لثه دلیل اصلی ابتلا به بیماری پریودنتال است. با تثبیت شدن پلاک و تکثیر شدن باکتری‌های موجود در آن، پلاک‌های اطراف هر دندان عمیق‌تر شده و ناراحتی و درد بیشتر را برای بیمار ایجاد می‌کنند.

چگونه می‌توان از تشکیل جرم بر روی دندان‌ها مطلع شد؟


برخلاف پلاک که یک لایه تقریباً بی‌رنگ تشکیل شده از باکتری بر روی دندان‌ها است، جرم دندان یک لایه معدنی است که در صورت ایجاد جرم بالای خطر لثه، تشخیص آن به سادگی برای فرد امکان‌پذیر است. رنگ زرد یا قهوه‌ای دندان‌ها یا لثه‌ها رایج‌ترین نشانه تشکیل جرم است. به هر حال، مطمئن‌ترین روش برای شناسایی تشکیل جرم و پاک کردن آن مراجعه با دندان‌پزشک می‌باشد.

روش‌های درمان حرفه‌ای برای رفع جرم دندان


تمیز کردن حرفه‌ای دندان و تمیز کردن عمقی ریشه می‌تواند باعث پاک شدن پلاک، جرم، و لکه‌های ایجاد شده بر روی دندان‌ها شود. این روش‌های درمان در کلینیک دندانپزشکی ما توسط دندان‌پزشکان متخصص بر روی افراد بیمار انجام می‌شود. این دندان‌پزشکان دارای دانش و تجربه کافی در ارتباط با مراقبت مناسب از وضعیت دندان‌ها و لثه‌ها هستند.

روش‌های پاک کردن جرم دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان یک بخش مهم و بااهمیت در حفظ سلامت عمومی بدن است. در این شرایط صرف نظر از سن فرد، بیمار می‌تواند دندان‌های سالم داشته و می‌بایست حداکثر تلاش خود را برای مراقبت از بهداشت دهان و دندان انجام دهد. به این ترتیب رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان می‌تواند نقش کلیدی در حفظ سلامت دندان‌ها در طول عمر فرد داشته باشد. جرم‌گیری دندان یکی از روش‌هایی است که باعث می‌شود لثه‌ها سالم و محکم باقی بمانند. از این روش برای پاک کردن پلاک، جرم و لکه‌های ایجاد شده بر روی سطح دندان استفاده می‌شود. به این ترتیب جرم‌گیری یک روش ایمن و منظم برای پاک کردن جرم بوده و می‌تواند بدون وارد کردن آسیب به سطح دندان باعث پاک شدن جرم و پلاک شود. به هر حال این درمان می‌بایست توسط یک دندان‌پزشک حرفه‌ای بر روی بیمار انجام شود.

توجه داشته باشید تکنسین‌های دندانپزشکی فقط اجازه دارند جرم‌های ایجاد شده بالای خط لثه را پاک کنند. در نتیجه لازم است برای پاک کردن جرم‌های زیر خط لثه و عصب‌کشی دندان فقط از خدمات متخصصین دندانپزشکی حرفه‌ای استفاده شود.

همان‌طور که گفته شد، جرم‌گیری دندان می‌تواند باعث پاک شدن جرم دندان با استفاده از دستگاه‌هایی شود که می‌توانند جرم تشکیل شده بر روی هر دندان را به‌طور کامل پاک کنند. پاک کردن تجمع بزرگ جرم بر روی سطح دندان به نسبت ساده است، اما پاک کردن جرم‌های محدود باقی مانده بر روی دندان پس از پاک کردن نواحی وسیع جرم برای اطمینان از پاک شدن کامل دندان‌ها دشوار می‌باشد.

جرم‌گیری دندان و تمیز کردن عمقی آن

هنگامی که از روش‌های جرم‌گیری و پاک کردن دندان‌ها استفاده می‌شود، این درمان‌ها در حقیقت تمیز کردن عمیق و حرفه‌ای دندان‌ها هستند. به این منظور از یک ابزار مخصوص استفاده می‌شود که در عمل می‌تواند جرم‌های محکم تشکیل شده بر روی دندان را پاک کرده و در ادامه دندان را به‌طور کامل صیقل بزند. نواحی تمرکز فعالیت این دستگاه مربوط به قسمت زیر خط لثه، پشت دندان‌ها و فاصله بین دندان‌ها است، زیرا این نواحی به‌طور خاص در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمتر تمیز می‌شوند. به این ترتیب جرم‌گیری دندان می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه کمک کند.

پیشگیری از ایجاد جرم بر روی دندان

پیشگیری از ایجاد جرم بر روی دندان ساده است، اما هنگامی که فرآیند ایجاد جرم بر روی دندان شروع شود، پاک کردن آن دشوار خواهد بود. در صورتی که جرم به صورت پاک نشده بر روی دندان باقی مانده و تحت درمان قرار نگیرد، این شرایط می‌تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان، ابتلا به بیماری‌های لثه و حتی از دست دادن دندان شود. به همین خاطر به شما توصیه می‌کنیم همین امروز با دندان‌پزشک خود برای جرم‌گیری و پاک کردن حرفه‌ای سطح دندان‌ها تماس گرفته و از وضعیت دهان و دندان خود در ارتباط با ابتلا به بیماری‌های لثه و تشکیل جرم محافظت نمایید.

تشخیص ایجاد جرم بر روی دندان همیشه ساده نیست، به همین خاطر لازم است به این منظور به‌طور منظم از معاینات دندانپزشکی استفاده شود. جرم دندان به قدری محکم است که امکان پاک کردن آن از روی دندان با مسواک زدن وجود ندارد و لازم است از روش‌ها و ابزارهای حرفه‌ای دندانپزشکی برای پاک کردن مناسب جرم از روی دندان‌ها استفاده شود. علاوه بر این شما می‌توانید با تمیز نگه داشتن دندان‌ها از ایجاد جرم بر روی آن‌ها پیشگیری نمایید.

بهترین روش برای پیشگیری از ایجاد جرم بر روی دندان‌ها مسواک زدن آن‌ها برای دو مرتبه در روز است. در حقیقت مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و ملاقات منظم با دندان‌پزشک بر اساس زمان‌بندی انجام شده بهترین روش برای پیشگیری از ایجاد این مشکل می‌باشد. توجه داشته باشید برخی از افراد بیشتر از سایرین مستعد ایجاد جرم بر روی دندان‌ها هستند و به همین خاطر این افراد نیاز دارند بیشتر از سایرین از مسواک زدن استفاده کرده و با متخصص دندانپزشکی برای بررسی وضعیت دندان‌ها ملاقات کنند. هنگامی که جرم و پلاک ایجاد شده بر روی دندان‌ها به مقدار نامناسب افزایش یابد، ساختار طبیعی دندان احتمالاً پشت این جرم و پلاک پنهان خواهد شد.

خمیردندان‌های قابل استفاده برای کنترل جرم دندان

اکثر مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد خمیردندان‌های کنترل کننده جرم دندان نمی‌توانند باعث پاک شدن جرم از روی دندان‌ها شوند. در حقیقت این خمیردندان‌ها در بهترین حالت می‌توانند از ایجاد جرم (سفت شدن پلاک روی سطح دندان‌ها که می‌تواند باعث ابتلای فرد به بیماری لثه شود) بر روی دندان‌ها جلوگیری کنند. ماده فعال مورد استفاده در خمیردندان‌های کنترل کننده جرم معمولاً پیرو فسفات است. برخی از مطالعات بالینی انجام شده بر روی این خمیردندان‌ها نشان می‌دهد استفاده از آن‌ها می‌تواند احتمال تشکیل جرم بر روی دندان را تا 36 درصد کاهش دهد. همچنین این خمیردندان‌ها نمی‌توانند جرم تشکیل شده زیر خط لثه را کاهش دهند و این شرایط در حالی است که جرم تشکیل شده زیر خط لثه عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های لثه یا پریودنتال می‌باشد. به همین خاطر مهم است که افراد از خدمات تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها و جرم‌گیری ریشه به‌طور منظم استفاده کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *