تفاوت لمینت و کامپوزیت؛ کدام یک ماندگارتر است؟

ونیرها یکی از چندین روش مختلفی هستند که در دندان پزشکی زیبایی به منظور بهبود ظاهر دندان‌ها، مرتب کردن دندان‌ها و بستن فاصله بین دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ونیر به پوسته‌های نازکی گفته می‌شود که شبیه رنگ دندان هستند و از جنس پرسلین، سرامیک یا مواد کامپوزیت باندینگ ساخته می‌شود و روی سطح جلوی دندان قرار داده می‌شوند تا ظاهر بهتری را به وجود بیاورند. می‌‌توان ونیر را به یک دندان یا یک مجموعه از دندان‌ها متصل کرد. در اکثر مواقع از ونیر برای دندان‌های ردیف جلو استفاده می‌شود تا لبخند زیبایی را به وجود بیاورد.

روکش‌های زیبایی دندان (لمینت یا کامپوزیت) با توجه به نوع مواد مورد استفاده در آن‌ها حدود ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می‌کنند. پس از نصب آن‌ها روی دندان، می‌توانید مانند دندان‌های طبیعی خود از آن‌ها استفاده کنید و از مزایای داشتن لبخندی زیبا بهره مند شوید. در ادامه مقاله فرق لمینت و کامپوزیت و اینکه کدام یک بهتر است به طور کامل برایتان توضیح داده شده است.

 

کاربرد ونیر دندان چیست؟ 


لمینت و کامپوزیت دندان علاوه بر تفاوت‌های جزئی کاربرد مشابهی دارند. متخصصین دندانپزشکی قبل از انجام این روکش­‌های زیبایی ابتدا بیمار را نسبت به فرق لمینت و کامپوزیت مطلع کرده و سپس با در نظر گرفتن شرایط و سلیقه­‌ی بیمار یکی از آنها را برای موارد زیر بکار می­‌برد:

تغییر رنگ دندان

 مصرف برخی از آنتی بیوتیک‌ها و روش‌های درمانی خاص باعث تغییر رنگ دندان می‌شود که گاهی اوقات برای درمان تغییر رنگ آن‌ها می‌توان به دندان پزشک مراجعه کرد تا با جرم گیری و یا بلیچینگ دندان‌ها را سفید و برفی نماید. گاهی اوقات دندان پزشک به کمک این روش‌های درمانی به طور کامل دندان را سفید می‌کند. حساسیت دندان به این معنا است که روش‌های قدیمی سفید کردن‌ دندان مناسب شما نیست. شما می‌توانید به کمک ونیر لبخندی زیباتر و دندان‌هایی سفیدتر داشته باشید.

در دندانپزشکی زیبایی از ونیرهای مختلفی از جمله کامپوزیت و لمینت استفاده می­‌شود . اینکه فرق لمینت و کامپوزیت چیست و کدام یک مناسب شماست را دندانپزشک تشخیص می­‌دهد.

 بهبود مطابقت دندان‌ها

 نامرتبی، شلوغی و به هم ریختگی دندان‌ها باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و تعداد زیادی از افراد شده است. برخی از آن‌ها تصور می‌کنند که برای مرتب کردن دندان‌های خود به بریس نیاز دارند.

 بریس برای کودکان و حتی افراد بزرگسال یک روش درمانی مناسب برای اصلاح شکل دندان‌ها محسوب می‌شود. به لطف پیشرفت‌های به دست آمده در رشته دندان پزشکی دیگر نیازی به استفاده از بریس فلزی نیست. امروزه بریس نامرئی نیز وجود دارد که معمولاً گران قیمت هستند و مدت زیادی طول می‌‌کشد تا شروع به اصلاح دندان‌ها نمایند. افرادی که به کمک بریس دندان‌های خود را مرتب کرده اند باید به صورت دائمی از نگهدارنده استفاده کنند تا از برگشتن دندان‌ها به جای اولیه پیشگیری گردد.

 در عوض می‌‌توان از روکش‌های پرسلن و یا کامپوزیت برای خلق لبخندی زیبا استفاده کرد و دیگر نیازی به جابجا کردن فیزیکی دندان‌ها نیست. ونیرهای دندانی به نحوی روی دندان‌های ردیف جلو قرار می‌گیرند که کسی متوجه نمی‌شود پشت آن‌ها دندان‌های شلوغ و نامرتب قراردارد.

 بستن فاصله بین دندان‌ها

 هنگامی‌ که ونیر روی دندان قرار می‌گیرد باعث بستن فاصله بین دندان‌ها می‌شود و دیگر فاصله زیاد بین آن‌ها در هنگام خندیدن و لبخند زدن مشخص نخواهد شد. از ونیر به عنوان یک روش برای بستن فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود و شما دیگر نیازی به ارتودنسی ندارید و از دردسرهای حاصل از آن رها خواهد شد.

تغییر شکل دندان‌ها

ونیر با توجه به خواسته‌های بیمار طراحی و ساخته می‌شود به این ترتیب اگر دندان‌های اصلی بیمار کوتاه باشد اما بیمار خواستار افزایش طول دندان‌های خود باشد می‌توان به کمک ونیر به این خواسته او پاسخ داد. می‌‌توان ونیر را به نحوی طراحی کرد که ارتفاع، انحنا و ظاهر آن به آنچه که بیمار انتظار دارد شباهت داشته باشد.

 ترمیم شکستگی و لب پر شدگی دندان

 با بالا رفتن سن بدن ما دستخوش تغییرات متعددی می‌شود و دندان‌ها از این مقوله جدا نیستند. گاهی اوقات دندان دچار لب پر شدگی خواهد شد اما همچنان توانایی عملکردی خود را حفظ می‌‌کند. در این شرایط برای اصلاح شکل دندان می‌توان از ونیر استفاده کرد تا لب پر شدگی آن را پنهان نمود. گاهی اوقات شما تعدادی دندان ترمی‌م شده دارید که فیلینگ داخل آن‌ها مشخص است که می‌‌توان از ونیر برای پوشاندن آن‌ها استفاده کرد. استفاده از ونیر برای دندان‌های لب پر شده یا شکسته باعث اصلاح شکل دندان‌ها خواهد شد.

 بهبود تحلیل رفتگی دندان

 با گذر زمان مینای طبیعی دندان به علت استفاده از مواد خوراکی بسیار اسیدی یا مسواک سخت دچار تحلیل رفتگی می‌شود. تحلیل رفتگی دندان باعث ایجاد سوراخ در دندان یا صاف شدن ظاهر آن خواهد شد. گاهی اوقات تحلیل رفتگی دندان آنقدر زیاد است که لایه عاج دندان مشخص می‌شود و باعث حساسیت بسیار زیاد دندان و زرد به نظر رسیدن آن خواهد شد. ونیر یک روش عالی برای تحلیل رفتگی دندان و حفظ ظاهر طبیعی آن است.

بهبود آسیب دیدگی دندان ناشی از دندان قروچه

 بروکسیم یا دندان قروچه اختلالی است که به علت ساییدگی دندان‌های بالا و پایین، باعث آسیب دیدگی دندان‌های بیمار خواهد شد. با گذر زمان دندان کوچه بر روی شکل ظاهری دندان‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث حساسیت بیش از حد آن‌ها خواهد شد زیرا مینای دندان آسیب دیده و عاج دندان در معرض مواد حساسیت زا قرار گرفته است. لمینت دندان و کامپوزیت می‌‌توانند به ایجاد ظاهر مناسب در دندان‌ها بپردازند. ونیر به عنوان یک محافظ از مینای دندان مراقبت می‌کند و از میزان حساسیت آن می‌کاهد.

 تهاجم کمتر

 استفاده از ونیر در مقایسه با روکش یا بریس با تهاجم و بسیار کمتری همراه است زیرا مواد ونیر بسیار نازک هستند و برخلاف روکش فلزی نیازی به تهاجم گسترده و تراش دندان نیست. از آنجایی که ونیر فقط روی دندان‌های ردیف جلو و سطح بایت قرار می‌گیرند فقط باید سطح دندان آماده شود. در برخی موارد اصلاً هیچ نیازی به تراش دندان یا دریل کردن آن نیست.

فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟ کدام یک بهتر است؟

روکش‌­های دندان در دندانپزشکی بیشتر از جنس پرسلن و یا مواد کامپوزیت می‌­باشد. این که کدام یک بهتر است و یا فرق کامپوزیت و لمینت در چیست در ایتدا لازم است بدانید ویژگی هر کدام از آنها چیست که در این قسمت توضیح داده شده است. با داشتن آگاهی کامل نسبت به فرق لمینت و کامپوزیت انتخاب آنها برای شما و حتی دندانپزشکتان بسیار راحت­تر است. متخصصین در مطب دندانپزشکیتمامی مزایا و معایب روکش‌­های ونیر،ماندگاری آنها و نحوه مراقبت را برای مراجعه کنندگان خود برای داشتن نتیجه‌­ی بهتر و انتخاب درست­تر توضیح می‌­دهند.

ونیر کامپوزیت

 ونیر کامپوزیت معمولاً برای اصلاح مشکلات کوچک دندان از قبیل لب پر شدگی یا شکستگی آن استفاده می‌شود. کامپوزیت موادی است که معمولاً توسط دندان پزشکان به عنوان فیلینگ سفید مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و برندهای مختلف آن ظاهری طبیعی را به وجود می‌‌آورند.

ونیر کامپوزیت توسط دندان پزشک و هنگامی ‌که شما منتظر ادامه درمان هستید ساخته می‌شود و برای ساخت آن باید دندان پزشک کافی داشته باشد. دندان پزشک به ساخت لایه‌های مواد کامپوزیت می‌پردازد و با استفاده از نور مخصوص به آن انحنا می‌‌دهد تا سفت شود. سپس دندان پزشک به پولیش و شکل ‌دهی ونیر می‌‌پردازد تا در ن‌هایت به آنچه که انتظارش را دارید دست پیدا کنید.

ونیر کامپوزیت یک راه حل فوری برای سفید کردن دندان‌ها از بین بردن لکه‌های روی آن تا لبخند زیبا داشته باشید. می‌‌توان از کامپوزیت به عنوان یک روش برای خلق لبخندی زیبا، رفع شکستگی دندان و از بین بردن فاصله بین آن‌ها استفاده کرد. ونیرهای پرسلینی به خوبی روی سطح دندان قرار می‌‌گیرند و نتایج دلخواه را به وجود می‌آورند. کامپوزیت برای ایجاد تغییرات کوچک در دندان‌ها کاربرد خوبی دارد. برای نصب ونیر کامپوزیت نیازی به تراش مینای دندان نیست و به این ترتیب شما دچار حساسیت دندانی نخواهید شد. یکی از مهمترین معایب این ونیرها این است که به راحتی روی آن‌ها لکه تشکیل می‌شود به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان و پیروی کردن از نکاتی که دندان پزشک گوشزد می‌کند اهمیت بسیار زیادی دارد. با این حال طول عمر ونیرهای کامپوزیت به طور متوسط حدود ۵ سال می‌باشد.

ونیرهای پرسلینی

ونیرهای پرسلینی که به آن‌ها ونیرهای سرامیکی نیز گفته می‌شود ظاهری طبیعی را به وجود می‌‌آورند. ونیرهای سرامیکی در لابراتوار دندان پزشکی طراحی و ساخته می‌شوند تا با خلق لبخندی زیبا به بیمار کمک کند به آنچه که انتظار دارد دست پیدا کند. برای نصب این ونیرها باید یک لایه نازک از مینای دندان برداشته شود تا به خوبی به سطح دندان متصل گردند.

 برخی از افراد به علت برداشتن لایه فوقانی دندان دچار حساسیت دندانی می‌شوند اما نتیجه ای که به دست می‌آورند کاملاً ارزش آن را دارد. اگر شما قصد دارید از ونیرهای دندانی استفاده نمایید بهتر است بدانید تا پایان عمر روی دندان‌های شما قرار دارند. در صورتی که از ونیر دندان به خوبی مراقبت کنید حدود ۱۰ تا ۱۵ سال و حتی در برخی مواقع تا ۲۰ سال ماندگاری دارد. در برخی موارد ممکن است شما به تعویض ونیر نیاز داشته باشید. امکان نصب ونیر روی دندان بدون تراش مینای دندان وجود ندارد. اگرچه لمینت و کامپوزیت‌ها ساختارهایی مصنوعی هستند به مراقبت روزمره نیاز دارند تا طول عمر آن‌ها افزایش پیدا کند به این ترتیب اگر شما از ونیر پرسلینی یا ونیر کامپوزیت استفاده می‌کنید باید موارد زیر را رعایت نمایید:

ماندگاری کدام یک بیشتر است؟

روکش‌­های لمینت­ با جنس پروسلن در برابر آسیب مقاوم‌تر می­باشند و ماندگاری بالایی دارند. روکش­‌های­ لمینت دندان در برابر رنگ­‌های خوراکی و یا نوشیدنی‌­های رنگی کمتر دچار تیرگی و یا تغییر رنگ می­شوند. این روکش‌­ها بسیار طبیعی بوده و ساختاری مشابه با دندان‌­های شما دارند.

هزینه لمینت بیشتر است یا کامپوزیت؟

روکش‌­های کامپوزیت دندان هزینه­‌ی کمتری نسبت به لمینت دندان دارد.  اما این ارزان بودن این روکش‌­ها دلیلی بر خوب نبودن آنها نیست. کامپوزیت دندان­‌ها اگر با بهداشت دهان و دندان همراه باشد می‌­تواند ماندگاری نسبتا معقولی برای فرد داشته باشد.

مراقبت‌­های بعد از ونیر دندان

  • روزی دو مرتبه و حداقل به مدت ۲ دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید.
  • هر سه ماه یک بار خمیر دندان و مسواک خود را عوض کنید.
  • به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید.

 اگر سیگاری هستید بهتر است هر چه سریع تر سیگار کشیدن خود را ترک کنید زیرا باعث می‌شود روی ونیر لکه تشکیل گردد. باید سعی کنید مقدار قهوه و چای مصرفی خود را کاهش دهید تا احتمال تشکیل لکه روی ونیر به حداقل برسد و در عوض مقادیر بیشتری آب بنوشید. بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید و از همه نکاتی که دندان پزشک شما گوشزد کرده است پیروی کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *